Wednesday, June 30, 2010

Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." (El-Ma'ida, 44)

Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je





Allah objavio - oni su nevjernici." (El-Ma'ida, 44)

"Oni koji ne vladaju/ne sude prema onom što je
Allah objavio - oni su nasilnici." (El-Ma'ida, 45)

"Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je
Allah objavio – oni su griješnici." (El-Ma'ida, 47)


Ebu Dža'afer Muhammed b. Džerir el-Taberi rhm.


Ebu Dža'afer rhm., kaže: Allah dž.š., kaže: „Ko skrije Allahov propis, kojeg je On objavio u Njegovoj knjizi, kako bi se Njegovi robovi po njemu vladali/sudili – pa ga čovjek skrije i vlada/sudi po nečem drugom kao što su radili jevreji po pitanju dva oženjena bludnika tj. poparili bi ih vrelom vodom, skrivajući propis kamenovanja namjenjenog za njih; ili što bi presudili u krvarini za neke od ubijenih potpunu krvarinu, a za neke bi presudili pola krvarine; za neke je važila odmazda/kisas, a za neke krvarina/dija, a Allah dž.š., je jedne pravne propise dao za sve njih u Tevratu: „oni su nevjernici“: ovo se odnosi na one koji nisu vladali/sudili shodno onome što im je Allah dž.š., propisao u Njegovoj knjizi, već su promijenili Njegov propis/sud, i skrili su istinu koju je On objavio u Svojoj knjizi; „oni su nevjernici“: oni koji su skrili hakk/istinu i pravo koje im je bila obaveza obznanjivati i pojašnjavati, a ne skrivati ga od ljudi, i predočavati im druge propise, kako bi po njima sudili radi neznatne svote novca koju uzimaju od njih.

Mufessiri-komentatori Kur'ana, se razilaze u shvaćanju i tumačenju pojma kufr/nevjerstvo spomenuto u ovom ajetu.

1. Ovi ajeti govore o jevrejima:

Neki od njih smatraju isto ono što smatramo i mi tj. da se ovim ajetima misli na jevreje koji su iskrivljavali Allahovu knjigu, i mijenjali Njegov propis.

12027. – Ibnu Veki' pripovjeda od Ebu Mu'avije, a on od el-E'ameša, a on od Abdullaha b. Murreta, a on od Berra' b. 'Aziba, a on od Poslanika s.a.w.s., da je rekao: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onom što je Allah objavio – oni su nasilnici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su griješnici." – sva tri ajeta se odnose na kafire/nevjernike.

12028 – Musenna pripovjeda od Ishaka, a on od Muhammeda b. El-Kasima, a on od Ebu Hajjana koji prenosi od Ebu Saliha slijedeće: "Tri ajeta iz sure el-Ma'ida: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onom što je Allah objavio – oni su nasilnici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su griješnici." – se nijedan ne odnosi na pripadnike islama već na kafire/nevjernike."

12029 - Ibnu Veki' pripovjeda od Ubejja, a on od Ebu Hajjana koji prenosi od Dahhaka slijedeće: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su nasilnici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su griješnici." – ovi ajeti su objavljeni u povodu ehlu-kitabija/kršćana i jevreja."

12030 – Muhammed b. Abdul-E'ala pripovjeda Mu'utemera b. Sulejmana, koji kaže: Čuo sam Imrana b. Hudejra koji kaže: Ebu Medžlizu su došli neki ljudi iz plemena Benu Amr b. Sedus, i rekoše mu: O Ebu Medžlize, šta kažeš za riječi Allaha dž.š.: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – jesu li istina? Reče: Da. A riječi: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su nasilnici." – jesu li istina? Reče: Da. Rekoše: O Ebu Medžlize, sude li ovi/vladari po onome što je Allah objavio? Reče: U pitanju je vjera koju ispovjedaju, koju zastupaju, kojoj pozivaju, a ako izostave nešto od nje – jasno im je i znaju da su počinili grijeh. Rekoše: Ne, tako nam Allaha, ti praviš razliku. Reče: Jeste li vi preči ovoga (ajeta, vjere) od mene? Ja ne mislim tako, a ako vi mislite tako nemojte onda biti nesnosni. Ovi ajeti su objavljeni u povodu jevreja, kršćana, idolopoklonika i njima sličnim."

12031 – Musenna pripovjeda od Hadždžadža, a on od Hammada, a on od Imrana b. Hudejra koji kaže: Ebu Medžlizu je došlo nekoliko Ibadijja/haridžija, pa mu rekoše: Allah dž.š., kaže: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su nasilnici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio – oni su griješnici." Ebu Medžliz reče: Oni tj. emiri), postupaju onako kako postupaju, ali znaju da je to grijeh! Reče: Ovaj ajet je objavljen u povodu jevreja i kršćana. Rekoše mu: Allaha nam, ti znaš ono što mi znamo – ali, ti ih se plašiš. Reče: Jeste li vi preči svega ovoga (ajeta, vjere), od nas? Što se tiče nas – mi ne znamo ono što vi znate! Rekoše: Vi to dobro znate, ali vas od sprovedbe ovog propisa spriječava samo strah od njih!"

12032 – Ibnu Beššar pripovjeda od Abdurrahmana, a on od Sufjana, a on od Ibnu Veki'a, a on od Ubejja, a on od Sufjana, a on od Habiba b. Ebi Sabita, a on od Ebul-Bahterijja koji prenosi od Huzejfe r.a., da je po pitanju ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – rekao: Da, vaša braća Israelćani – vama da pripada svaka slast, a njima sva gorčina; u svemu ćete se povoditi za njihovim stopama."

12033 – Ibnu Veki' pripovjeda od Ubejja, a on od Ebu Hajjana koji prenosi od Dahhaka slijedeće: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "...nasilnici."; "... griješnici." – su objavljeni povodom kršćana i jevreja - ehlu kitabija."

12034 – Hennad b. El-Sirri pripovjeda od Veki'a, a on od Sufjana, a on od Habiba b. Ebi Sabita, a on od Ebul-Bahterijja koji kaže sljedeće: Bi rečeno Huzejfi r.a.: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – pa spomenu hadis popud hadisa Ibnu Beššara od Abdurrahmana."

12035 – Hasan b. Jahja kaže da mu je Abdurrezzak rekao, a on od Sevrijja, a on od Habib b. Ebi Sabita, a on od Ebul-Bahterijja koji kaže: Neki čovjek upita Huzejfu r.a., o ajetima: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "...nasilnici."; "...griješnici." Bi rečeno: Govore li oni o benu-israelćanima? Reče: Da, o vašoj braći, benu-israelćanima – njima da pripada sva gorčina, a vama sva slast; u svemu ćete se povoditi za njihovim stopama!"

12036 – Hasan b. Jahja pripovjeda od Abdurrezzaka, a on od Sevrijja rhm., a on od jednog čovjeka, a on od Ikrime rhm., da su navedeni ajeti objavljeni u povodu jevreja i kršćana – ehlu kitabija.

12037 – Bišr b. Mu'az kaže: Jezid nam je pripovjedao od Se'ida, a on od Katade: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio, oni su nevjernici."; "...nasilnici."; "... griješnici." – nama je spomenuto da su ovi ajeti objavljeni povodom usmrćenog jevreja, koji je bio jedan od njih."

12038 – Kasim prenosi od Husejna, a on od Hadždžadža, a on od Ibnu Džurejdža, a on od Ikrime: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "...nasilnici."; "... griješnici." – su svi objavljeni povodom kršćana i jevreja, zbog napuštanja propisa Allahove Knjige!"

12039 – Kasim pripovjeda od Husejna, a on od Ebu Mu'avije, a on od E'ameša koji prenosi od Abdullaha b. Murreta, a on od Berra'a b. 'Aziba da je rekao: Pored Poslanika s.a.w.s., bi proveden jevrej – poparen i izbičevan. Pozva ih i reče: Jel' takva kazna za bludnika kod vas? Rekoše: Da. Pozva jednog od njihovih učenjaka, pa reče: Preklinjem te Allahom - Onim koji je Tevrat Musa'u objavio – je li ovakva kazna za bludnika u vašoj Knjizi? Reče: Ne, a da me nisi zakleo na Allaha ne bih ti ni rekao; kazna za bludnika, u našoj Knjizi, je kamenovanje, ali se blud naveliko proširio međ' našim uglednicima; kada bi uglednik zgriješio – ostavili bi smo ga, a ako bi zgriješila osoba bez ugleda – kaznili bismo ga. Rekli smo: Dođite da se okupimo oko jedne kazne – parenje vrelom vodom, i bičevanje umjesto kamenovanja. Poslanik s.a.w.s., reče: "Gospodaru moj, ja ću prvi oživjeti Tvoju naredbu koju su oni umrtvili!" Naredi da se ona osoba kamenuje, što i bi učinjeno.

Allah dž.š., je tada objavio: "O Poslaniče, neka te ne zabrinjava to što brzo nevjerovanje ispoljavaju oni koji ustima svojim govore: "Vjerujemo!" - a srcem svojim ne vjeruju, i Jevreji koji izmišljotine mnogo slušaju, i koji tuđe riječi rado prihvataju, a tebi nikako ne dolaze; koji smisao riječima s mjesta njihovih izvrću i govore: "Ako vam se ovako presudi, onda pristanite na to, a ako vam se ovako ne presudi, onda nemojte pristati!" A onoga koga Allah želi u njegovoj zabludi da ostavi, ti mu Allahovu naklonost ne možeš nikako osigurati. To su oni čija srca Allah ne želi da očisti; njih na ovom svijetu čeka poniženje, a na onom svijetu patnja golema. & Oni mnogo laži slušaju, i rado ono što je zabranjeno jedu; pa ako ti dođu, ti im presudi ili se okreni od njih; ako se okreneš od njih, oni ti ne mogu nimalo nauditi. A ako im budeš sudio, sudi im pravo jer Allah voli pravedne. & A odkud da oni traže od tebe da im ti sudiš kada imaju Tevrat, u kome su Allahovi propisi? Oni ni poslije presude tvoje ne bi bili zadovoljni jer su nikakvi vjernici. & Mi smo objavili Tevrat, u kome je uputstvo i svjetlo. Po njemu su Jevrejima sudili vjerovjesnici, koji su bili Allahu poslušni i čestiti ljudi, i učeni, od kojih je traženo da čuvaju Allahovu knjigu, i oni su nad njom bdjeli. Zato se, kada budete sudili, ne bojite ljudi, već se bojte Mene, i ne zamjenjujte riječi Moje za nešto što malo vrijedi! A oni koji ne sude prema onom što je Allah objavio, oni su nevjernici." (el-Ma'ida, 41-44.) - tj. jevreji; "...nasilnici." - tj. jevreji; "... griješnici." – tj. svi nevjernici."

12040 – Junus b. Abdul-E'ala kaže: obavijestio nas je Ibnu Vehb koji prenosi da Ibnu Zejd, u komentaru ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio, oni su nevjernici." – kaže: "Ko bude vladao/sudio shodno spisima koje svojom rukom piše, i ostavi Allahovu Knjigu, i bude tvrdio da su ti njegovi spisi od Allaha – uznevjerovao je!"

12041 – Hennad pripovjeda od Ebu Mu'avijeh, a on od E'ameša, a on od Abdullaha b. Murreta, a on od Berra'a b. 'Aziba, a on od Poslanika s.a.w.s. – poput prethodne predaje od Kasima, a on od Hasana, osim djela hadisa u kojem Hennad dodaje: "Rekosmo: Dođite da se okupimo oko nečega što će važiti kako za uglednika tako i za neuglednika – pa se složismo na parenju vrelom vodom i bičevanju umjesto kamenovanja" – a ostali dio hadisa je kao kod Kasima.

12042 – Rebi'a pripovjeda od Ibnu Vehba, a on Ebul-Zunnada koji prenosi od njegova oca slijedeće: Bili smo kod Ubejdullaha b. Abdullaha b. 'Utbeh b. Mes'uda – kada neki čovjek spomenu ajet: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nasilnici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su griješnici." – pa 'Ubejdullah reče: „Mnogi ljudi pogrešno shvaćaju i tumače ove ajete; objavljeni su povodom dva jevrejska plemena: Kurejza i Nadir, zbog toga što je jedno pleme vodilo rat protivu drugog plemena, i pobjedilo ga, još prije dolaska Poslanika s.a.w.s., u Medinu, pa se dogovoriše i sklopiše primirje da za svakog ubijenog kojeg je ubilo ugledno pleme dadnu po 50 vesaka, a da za svakog ubijenog kojeg je ubilo neugledno pleme dadnu po 100 vesaka. Oni pristadoše na to iz straha od njih. Poslanik s.a.w.s., je došao, a oni su i dalje bili na tom dogovoru. Oba plemena postadoše ponižena dolaskom Poslanika s.a.w.s., ali ih Poslanik s.a.w.s., još nije pokorio. Dok bijahu u tom halu, neugledno pleme ubi jednog iz uglednog plemena. Ugledno pleme zatraži 100 vesaka za njega. Neugledno pleme reče: Da li je ovo ikada postojalo između dva plemena čija je vjera jedna, i čija je zemlja jedna; da krvarina jednih bude duplo veća od krvarine drugih? Mi smo na takav dogovor bili pristali iz straha od vas, stoga uzmite Muhammeda neka nam presudi. Složiše se na tome da im Poslanik s.a.w.s., presudi u sporu. Kasnije se ugledno pleme malo presabra, pa se uplaši da im Poslanik s.a.w.s., neće dati duplu krvarinu koju su ranije uzimali od neuglednog plemena, pa poslaše Poslaniku s.a.w.s., jednog od njihove braće – munafika, pa im rekoše: Obavjestite nas o stavu Muhammeda; ako nam bude dao ono što mi želimo – uzećemo ga za sudiju, a ako nam ne bude dao ono što mi želimo – nećemo ga prihvatiti za sudiju. Munafik ode do Poslanika s.a.w.s., ali Allah dž.š., obavijesti Svoga Poslanika s.a.w.s., o munafiku i o svemu ostalom.

Ubejdullah reče: Allah dž.š., je u povodu njih objavio: "O Poslaniče, neka te ne zabrinjava to što brzo nevjerovanje ispoljavaju oni koji ustima svojim govore: "Vjerujemo!" - a srcem svojim ne vjeruju, i Jevreji koji izmišljotine mnogo slušaju i koji tuđe riječi rado prihvataju, a tebi ne dolaze; koji smisao riječima s mjesta njihovih izvrću, i govore: "Ako vam se ovako presudi, onda pristanite na to, a ako vam se ne presudi, onda nemojte pristati!" A onoga koga Allah želi u njegovoj zabludi da ostavi, ti mu Allahovu naklonost ne možeš nikako osigurati. To su oni čija srca Allah ne želi da očisti; njih na ovom svijetu čeka poniženje, a na onom svijetu patnja golema. & Oni mnogo laži slušaju i rado ono što je zabranjeno jedu; pa ako ti dođu, ti im presudi ili se okreni od njih; ako se okreneš od njih, oni ti ne mogu nimalo nauditi. A ako im budeš sudio, sudi im pravo jer Allah voli pravedne. & A odkud da oni traže od tebe da im sudiš kad imaju Tevrat, u kome su Allahovi propisi? Oni ni poslije presude tvoje ne bi bili zadovoljni jer nisu nikakvi vjernici. & Mi smo objavili Tevrat, u kome je uputstvo i svjetlo. Po njemu su Jevrejima sudili vjerovjesnici, koji su bili Allahu poslušni i čestiti ljudi, i učeni, od kojih je traženo da čuvaju Allahovu knjigu, i oni su nad njom bdjeli. Zato se, kada budete sudili, ne bojte ljudi, već se bojte Mene, i ne zamjenjujte riječi Moje za nešto što malo vrijedi! A oni koji ne sude prema onome što je Allah objavio, oni su pravi nevjernici. & Mi smo im u njemu propisali: glava za glavu, i oko za oko, i nos za nos, i uho za uho, i zub za zub, a da rane treba uzvratiti. A onome ko od odmazde odustane, biće mu to od grijeha iskupljenje. Oni koji ne sude prema onom što je Allah objavio pravi su nasilnici. & Poslije njih smo Isaa, sina Merjemina, poslali, koji je priznavao Tevrat prije njega objavljen, a njemu smo dali Indžil, u kome je bilo uputstvo i svjetlo, i da potvrdi Tevrat, prije njega objavljen, u kome je takođe bilo uputstvo i pouka onima koji su se Allaha bojali & i sljedbenicima Indžila smo bili naredili da sude prema onome što je Allah objavio u njemu. Oni koji nisu sudili prema onome što je Allah objavio – pravi su griješnici. (el-Ma'ida, 41-47.)

Ubejdullah prouči sve ove ajete, i protumači ih onako zbog čega su i objavljeni, sve dok ne završi. Nakon toga reče: „Ovi ajeti aludiraju na jevreje, i u povodu njih je objavljen navedeni opis."

2. Pod „nevjernici“ se misli na muslimane,
a pod „nasilnici“ se misli na jevreje,
a pod „griješnici“ se misli na kršćane!


12043 - Ibnu Veki'a pripovjeda od Ubejja, a on od Zekerijje, a on od 'Amira, koji kaže: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – govori o muslimanima, dok: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nasilnici." – govori o jevrejima, a: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su griješnici." – govori o kršćanima.“

12044 - Ibnu Veki'a pripovjeda od Ibnu Jemmana, a on od Sufjana, a on od Ibnu Ebi Sefera, a on od Ša'abija koji kaže: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – govori o muslimanima, dok: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nasilnici." – govori o jevrejima, a: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su griješnici." – govori o kršćanima.“

12045 - Ibnu Veki'a pripovjeda od Ebu Sa'iba i Vasila b. Abdil-E'ala, a oni od Ibnu Fudajla, a on od Ibnu Šubrume, a on od Ša'abija, koji kaže: Jedan ajet govori o nama, a dva za kitabijje: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – govori o nama, a o njima: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nasilnici." – "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su griješnici." tj. ehlu-kitabije.

12046 - Ibnu Veki'a pripovjeda od Ubejja, a on od Sufjana, a on od Džabira, a on od 'Amira isti hadis kao što je hadis Zekerijjin.

12047 – Muhammed b. El-Musenna kaže: Abdussamed b. Abdul-Varis prenosi od Šu'ube, a on od Ibnu Ebi Sefera, a on od Ša'abija koji kaže: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – se odnosi na muslimane, a: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su griješnici." – se odnosi na kršćane.

12048 – Ja'akub b. Ibrahim prenosi od Hešima, a on od Zekerijjaha b. Ebi Za'ideh, a on od Ša'abija, koji o ova tri ajeta iz sure el-Ma'ida kaže: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." - govori o nama muslimanima; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nasilnici." – govori o jevrejima; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su griješnici." – se odnosi na kršćane.

12049 - Muhammed b. Beššar prenosi od Abdurrahmana b. Mehdijje, a on od Sufjana, a on od Zekerijje b. Ebi Za'ideh, a on od Ša'abija: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici." – prvi ajet govori o muslimanima, drugi o jevrejima, a treći o kršćanima.

12050 – Hasan b. Jahja prenosi od Abdurrezzaka, a on od Sevrija, a on od Zekerijjaha, a on od Ša'abija istu predaju poput prethodne.

12051 – Hennad pripovjeda od Ja'ale, a on od Zekerijje, a on od 'Amira istu predaju poput prethodne.

3. Spomenuti ajeti se odnose na:

„kufr dune kufr“/nevjerstvo niže nevjerstva,
„zulum dune zulum“/nasilje niže nasilja, i
„fisk dune fisk“/grijeh niže grijeha.


12052 - Muhammed b. Bešar pripovjeda od Abdurrahmana, a on od Sufjana, a on od Ibnu Džurejdža, a on od 'Ata'a rhm., se da je rekao: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onom što je Allah objavio - oni su nasilnici."; "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onom što je Allah objavio – oni su griješnici." (el-Ma'ida: 44,45,47) - tj. kufr dune kufr/nevjerstvo niže nevjerstva, fiskun dune fisk/grijeh niže grijeha, i zulum dune zulm/nasilje niže nasilja.

12053 – Muhammed b. Bešar pripovjeda od Abdurrahmana, a on od Hammada b. Selemeh, a on od Ejjuba, a on od 'Ata'a – istu ovu predaju.

12054 – Musenna prenosi od Hadždžadža, a on od Hammada, a on od Ejjuba b. Ebi Temime, a on od 'Ata b. Ebi Rebbaha – istu ovu predaju.

12055 – Hennad b. El-Sirri kaže: prenosi nam Veki' od Sufjana, a on od Ibnu Džurejdža, a on od 'Ata'a – istu ovu predaju.

12056 – Ibnu Veki' pripovjeda od Ubejja, a on od Sufjana, a on od Ibnu Džurejdža, a on od 'Ata'a – istu ovu predaju.

12057 – Hennad pripovjeda od Veki'a i Ibni Veki'a, a on od Ubejja, a on od Sufjana, a on od Se'id el-Mekkija, a on od Tavusa rhm., da je u komentaru ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – rekao: „Nije u pitanju nevjerstvo koje će čovjeka izvesti iz mileta (islama).“

12058 – Hennad pripovjeda od Veki'a, i Ibnu Veki'a, a on od Ubejja, a on od Sufjana, a on od Mu'ammera b. Rašida, a on od Ibnu Tavusa, a on od Tavusa, a on od Ibnu Abbasa r.a., da je u komentaru ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – rekao: „U pitanju je nevjerstvo, ali to nevjerstvo tipa nevjerstva u Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige i Njegove poslanike!“

12059 – Hassan prenosi od Ebu Usame, a on od Sufjana, a on od Mu'ammera, a on od Ibnu Tavusa, a on od Tavusa, rhm., da je neki čovjek došao Ibnu Abbasu r.a., i po pitanju ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – rekao: „Ko ovo učini postao je nevjernikom!“

Ibnu Abbas r.a., reče: „Ako to učini pri sebi ima nevjerstva, ali nije statusa onoga ko je nevjernik u Allaha, Sudnji Dan, ili... ili...!“

12060 – Hassan b. Jahja prenosi od Abdurrezzaka , a on od Mu'ammera, a on dd Ibnu Tavusa, a on od Tavusa, rhm., da je Ibnu Abbas r.a., bio upitan o ajetu: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – pa je rekao: „Pri takvom ima nevjerstva.“

Ibnu Tavus rhm., je dodao: „Ta osoba nije nevjernik poput osobe koja nevjeruje u Allaha, Njegove meleke, Njegove knjige i Njegove poslanike!“

12061 - Hassan b. Jahja prenosi od Abdurrezzaka, a on od Sevrija rhm., koji prenosi od jednog čovjeka da je Tavus rhm., u komentaru ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – rekao: „U pitanju je nevjerstvo koje ne izvodi iz milleta/islama!“

'Ata kaže: Kufr dune kufr, zulm dune zulm, fisk dune fisk.

4. Ovi ajeti su objavljeni u povodu kitabijja, ali se odnose na sve ljude - muslimane i nevjernike.

12062 – Hassan b. Jahja prenosi od Abdurrezzaka, a on od Sevrija, a on od Mensura, a on od Ibrahima koji kaže: „Ovi ajeti su objavljeni u povodu Benu-israelćana, ali je Allah dž.š., zadovoljan ovim ajetima i po ummet!“

12063 – Ibnu Veki' prenosi od Ubejja, a on od Sufjana, a on od Mensura, a on od Ibrahima: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – je objavljen u pogledu jevreja, ali je zadovoljan njima po pitanju vas.“

12064 – Ibnu Beššar prenosi od Abdurrahmana, a on od Sufjana, a on od Mensura, a on od Ibrahima, da je ajet: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – objavljen u pogledu jevreja, ali je kasnije postao njima zadovoljan za ove.

12065 – Musenna prenosi od 'Amra b. 'Avna, a on od Hešima, a on od 'Avfa, a on od Hassana, po pitanju ajeta: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" – da je objavljen po pitanju jevreja, a da je nama obaveza!

12066 – Ja'akub b. Ibrahim prenosi od Hešima a on od Abdul-Melika b. Ebi Sulejmana, a on od Seleme b. Kuhejla, a on od 'Alkame i Mesruka da su upitali Abdullaha b. Mes'uda o mitu, pa je rekao: To je suht/nepravedno uzet imetak. Rekoše: A u hukmu/sudu-vladi? To je kufr/nevjerstvo, nakon čega prouči ajet: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici".

12067 – Muhammed b. Husejn prenosi od Ahmeda b. Mufeddala, a on od Esbata, a on od Suddija koji kaže: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio" tj. ko ne vlada/sudi prema onome što sam objavio, i namjerno ga ostavi, nanoseći drugom nasilje, a zna – ta osoba je nevjernik.

5. Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio tj. poričući i negirajući ga, dok će se pojam nasilje/zulum, i grijeh/fisk, spomenuti u ajetima, odnositi na one koji su ubjeđenja da treba vladati/suditi prema onome što je Allah objavio.

12068 – Musenna prenosi od Abdullaha b. Saliha, a on od Mu'avije b. Saliha, a on od Alije b. Ebi Talhe, a on od Ibnu Abbasa r.a., da je rekao: "Oni koji ne vladaju/ne sude prema onome što je Allah objavio - oni su nevjernici" tj. ko porekne i zaniječe ono što je Allah objavio – uznevjerovao je, dok onaj koji nezaniječe i potvrdi ga, a ne vlada u skladu s njime je – zalim/silnik, fasik/griješnik.

Na kraju:

Ebu Dža'afer el-Taberi rhm., kaže: Najtačniji stav od navedenih, po meni, je stav onih koji tvrde da se navedeni ajeti odnose na nevjernike od ehlu-kitaba, jer ajeti prije spomenutih ajeta uz ajete nakon njih – svi govore o ehlu-kitabijama, i oni se imaju za cilj u njima. Navedeni ajeti su u sklopu govora o njima, tako da je preče da su ajeti obavjest o kršćanima/jevrejima.

Ako neko kaže: Allah dž.š., je jezičkim sklopom obuhvatio sve one koji ne vladaju/ne sude po onome što je objavio – pa na osnovu čega tvrdiš da se ti ajeti odnose na određenu skupinu mimo ostalih?

Biće rečeno: Allah je obuhvatio jezičkim sklopom ljude koji su negirali/nijekali propis koji je On objavio u Svojoj knjizi, pa nas je obavijestio da su oni ostavljajući Njegov propis – na način na koji su ga ostavili – nevjernici. Isto će važiti i za sve ostale koji vladaju/sude – ali ne u skladu sa onim što je Allah dž.š., objavio – niječući i poričući ga; takva osoba je nevjernik u Allaha, kao što je rekao Ibnu Abbas r.a. – jer je negiranje/nijekanje Allahovog hukma/propisa od strane nekog čovjeka nakon što je saznao da je on/propis objavljen u Allahovoj knjizi, isto kao kada čovjek zanegira/zaniječe poslanstvo poslanika nakon saznanja da je u pitanju Allahov poslanik.


Pogledaj: Tefsirul-Taberi, 4/592-597.

Pogubno je proklinjati brata muslimana!


Pogubno je proklinjati brata muslimana!


















Svjedoci smo brojnim psovkama i proklinjanjima koja će izreći jedan musliman na račun svoga brata muslimana, kada, često puta, neće biti u pravu za to što zbori i za to što na taj način rezonuje ili nešto procjenjuje. Prilažemo vam sljedeći tekst, kako bi se makar malo pobojali za ono što zborimo, te kako bi poštedili naš jezik, a i tuđe uši, suvisnih i nesuvislih komentara!

Abdullah b. Mes'ud r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Psovanje muslimana je fisk-grijeh dok je njegovo ubojstvo kufr-nevjerstvo!" (Muttefekun alejh)

Sabit b. Dahhak r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Proklinjanje vjernika je poput njegova ubojstva!" (Muttefekun 'alejh)

Koliko je opasno proklinjanje muslimana ili pak hajvana najbolje će nam ilustrirati i hadisi koje bilježi imam Muslim rhm., a u kojima se jasno uočava da nemamo pravo koristiti se onim što smo prokleli.

'Imran b. Husajn, r.a, kazuje: „Dok je Allahov Poslanik, s.a.v.s., bio na jednom od svojih putovanja, deva jedne ensarijke se bila uzjogunila, pa je ona prokle. Kada to ču Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao je: „Skinite opremu s ove deve i pustite je, jer je ona prokleta!“ 'Imran, ashab koji prenosi ovaj hadis, prisjećajući se tog događaja, kaže: „Kao da sada gledam u tu devu kako slobodno luta međ' svijetom, a niko od ljudi je ne želi uhvatiti!“ (Muslim, br.2595.)

Ebu Berze el-Eslemi, r.a., pripovijeda: „Neka djevojka je jahala na devi koja je nosila prtljag nekih ljudi. Kada je bila u blizini Allahovog Poslanika, s.a.v.s., prolazivši kroz neki klanac, deva se uzjogunila, pa djevojka reče: „Stani! Allahu, prokuni je!“ Nakon toga, Vjerovjesnik, s.a.v.s., reče: „S nama neće putovati deva koja je prokleta!“ (Muslim, br.2596.)

Imam el-Nevevi rhm., kaže: "Ova žena je kažnjena zbog svojeg proklinjanja, time da tu "prokletu" devu pusti na slobodu, i da s njom više ne polazi na put, a što se tiče njenog prodavanja ili klanja ili jahanja, samo ne u društvu s Poslanikom s.a.w.s., kao i sve ostale radnje – sve to spada u osnov dozvoljenosti, jer šeri'at zabranjuje samo putovanje s njome za razliku od ostalih radnji." (Šerhul-Nevevi 'alel-Muslim, 16/148.)

U dva spomenuta slučaja radi se o devi, ali analogno tome, sve što prokunemo ne bi trebali koristiti. U našim uvjetima to može biti i automobil, kojeg usljed kvara, obično čovjek prokune, pa ukoliko to učini – ima li ga pravo više koristiti?! Otuda je, vrlo bitan oprez i svjesnost za očuvanje našeg jezika od te vrste angažmana! (Pogledaj djelo: Zikr ve Tezkir, 1/63., šejh Salih el-Sedlan)

Poslanik s.a.w.s., je rekao: "Ne priliči vjerniku da bude jedan od onih koji proklinje druge ljude!" (Muslim, br.2597.)

Poslanik s.a.w.s., je rekao: "Oni koji se bave proklinjanjem ljudi – na Sudnjemu Danu neće biti ni šefadžije niti šehidi!" (Muslim, br.2598.)

Abdullah b. Mes'ud r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Nije vjernik onaj koji potvara ljude (ta'an), niti onaj koji ih proklinje (lea'an), niti onaj ko je bezobraznog jezika (el-fahiš el-bezi')!" (Musned Ahmed b. Hanbel, br.3839.)

Ebul-Derda' r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Kada čovjek prokune nešto – to prokletstvo se penje do nebesa ali me se nebeska vrata zatvaraju. Nakon toga se to prokletstvo spušta na zemlju ali mu se i zemaljska vrata zatvaraju. Zatim prokletstvo ide desno i lijevo ali ne može naći prolaza sebi. Poslije toga prokletstvo ide prema onome ko je proklet ako je toga zaslužan, a ako ne bude toga zaslužan - prokletstvo se vraća onome ko ga je izrekao!" (Hasen. Sunen Ebu Davud, br.4905.)

Se'id b. Zejd r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Najgora kamata je oholost i uzdizanje nad čašću i pravom jednog muslimana!" (Sahih. Sunen Ebu Davud, br.4876.)

Dozvoljeno je uopšteno proklinjati nevjernike, zulumćare, griješnike ili novotare, bez njihovog imenovanja izuzev za one koji su nam šeri'atom naznačeni da su takvi i takvi, na što nas upućuju slijedeći kur'ansko-sunnetski tekstovi:

"Neka je Allahovo prokletstvo na nevjernike!" (el-Bekare, 89.)

"Oni koji nevjeruju i kao nevjernici umru – na njih je Allahovo prokletstvo i prokletstvo meleka i cijeloga svijeta!" (el-Bekara, 161.)

"...pa da potom prizovemo na sebe prokletstvo; neka prokleti budu oni koji lažu!" (Alu Imran, 61.)

"Neka je Allahovo prokletstvo nad nasilnicima-zulumćarima!" (el-E'araf, 44.)

Poslanik s.a.w.s., je rekao:

"Allah dž.š., je prokleo čovjeka koji se hrani kamatom i onoga ko mu je završava, i svjedoke kamatnog ugovora kao i njegovog pisara!" (Musned Ahmed b. Hanbel, br.3725.)

"Allah je prokleo muhallila i onoga za koga se to radi!"

"Allah je prokleo osobu koja umeće tuđu kosu u kosu osobe koja to traži da joj se radi, i osobu koja se bavi tetoviranjem uz onu koja traži da joj se to radi, i osobu koja čupa dlake sa obrva i onu koja to traži, i osobu koja se bavi razdvajanjem zuba (starijim ženama)!" (Muttefekun 'alejh)

"Odričem se svake žene koja kuka pri nekoj nesreći (salika), kao i one koja brije ili čupa svoju kosu zbog nesreće (halika), kao i onu koja trga i dere svoju odjeću zbog nesreće koja ju je snašla!" (Muslim, br.104.)

"Allahovo prokletstvo neka je nad kiparima i slikarima (musavvirun)!" (Sahihul-Buhari, br.5032.)

"Allahovo prokletstvo neka je nad onim koji proklinje svoje roditelje; Allahovo prokletstvo neka je nad onim koji zakolje kurban nekome drugom mimo Allaha dž.š.; Allahovo prokletstvo neka je nad onim ko izmišlja u vjeri i kao takav zanoći; Allahovo prokletstvo neka je nad onim koji mjenja znakove i granice Zemlje!" (Muslim, br.1978.)

"Allahovo prokletstvo neka je nad onim ko slijepca navede na krivi put; neka je proklet onaj koji bude spolno općio sa životinjom; neka je proklet onaj koji se bavi pederastijom i homoseksualizmom!" (Musned Ahmed b. Hanbel, br.2916.)

"Ko bude išao vračaru – vjerujući mu u ono što on zbori, i ko bude imao odnos sa svojom ženom u njenu stražnjicu – taj nema ništa sa onim što je objavljeno Muhammedu s.a.w.s.!" (Sunen Ebu Davud, br.3904.)

"Neka je prokleta naricateljka kao i ona koja je sluša!" (Sunen Ebu Davud, br.3128.)

"Neka je prokletstvo nad čovjekom koji predvodi jedan narod – a mrze ga; neka je prokleta žena koja dozvoli da joj prođe noć a njen muž bude ljut na nju; neka je proklet čovjek koji čuje glas ezana: "Hajje 'alel-felah" – "Požuri na spas" – pa se ne odazove!" (Sunen Tirmizi, br.358.)

"Neka su prokleti muškarci-hadumi kao i muškobanjaste žene!" (Sahihul-Buhari, br.5547.)

"Neka su prokleti muškarci koji oponašaju žene kao i žene koje oponašaju muškarce!" (Sahihul-Buhari, br.5546.)

"Neka je proklet čovjek koji oblači žensku odjeću kao i žena koja oblači mušku odjeću!" (Sahih Ibnu Hibban, br.5751.)

"Ko bude vršio nuždu po dovršenom putu muslimana – neka je nad njim Allahovo prokletstvo, i prokletstvo meleka i cijeloga svijeta!" (el-Mustedrek, br.665.)

"Mrska mi je žena koja ne stavlja surmu na oči (merha'), i žena koja ne knije svoje ruke (selta')." (Ebu Hatim el-Razi, el-Džerhu vel-Ta'adil, br.1757.)

"Nije od nas onaj ko pokvari ženu njenom mužu ili roba njegovom gazdi!" (Sahih. Sunen Ebu Davud, br.2175.)

"Prokletstvo meleka je na onoga ko uperi gvožđe prema svome bratu, pa makar mu to bio brat od oca i od majke!" (Sahih Muslim, br.2616.)

"Allahovo prokletstvo neka je na čovjeka koji ne daje zekat!" (Sahih. Sunen el-Nesa'i, br.5103.)

"Ko se pripiše čovjeku koji mu nije otac, a dobro zna da mu taj čovjek nije otac – džennet mu je zabranjen!" (Muttefekun 'alejh)

"Ko se pripiše čovjeku koji mu nije otac ili se kao rob pripiše nekom ko mu nije gazda – nad njim je Allahovo dž.š., prokletstvo i prokletstvo meleka i cijeloga svijeta!" (Sahih. Sunen Ibnu Madždže, br.2609.)

"Allahovo prokletstvo je na onoga ko uzme živo stvorenje sebi za metu!" (Muslim, br.1958.)

"Prokletstvo meleka je nad ženom koja napusti postelju i tako prenoći svoga muža sve dok mu se ne vrati!" (Sahihul-Buhari, br.4898.)

"Neka je Allahovo prokletstvo nad čovjekom koji žigoše životinje u lice!" (Muslim, br.2117.)

"Allahovo prokletstvo je nad alkoholom i nad onim ko ga pravi i nad onim koji pomaže u tome, i nad onim što ga pije, i nad onim što ga toči, i nad onim što ga nosi, i nad onim kome se donosi, i nad onim ko ga prodaje, i nad onim što ga kupuje, i nad onim što se njime hrani!" (Mustedrek, br.7228.)

"Šestoricu ljudi je prokleo Allah dž.š., i svaki poslanik: onoga koji ubacuje nešto u Allahovu Knjigu, onoga koji poriče Allahov dž.š., kader/određenje, onoga koji silom uspostavi vlast kako bi pomogao onoga koga je Allah ponizio te kako bi ponizio onoga koga je Allah dž.š., uzdigao; onoga koji dozvoljava ono što je Allah zabranio, i onoga koji zabranjuje ono što je Allah dozvolio, i onoga koji ostavi moj sunnet!" (Tirmizi, br.2154.)

Molimo Allaha dž.š., da nas poštedi od zla jezika drugih ljudi, i da njih poštedi od zla jezika našeg; molimo Ga da nas učini samokritičarnim prije nego li nam dozvoli da budemo kritičari; molimo Ga da nam pomogne da prvo svoju avliju počistimo, pa da potom pređemo na čišćenje tuđih avlija. Amin!


Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha
Imam "Sultanija" džamije, Plav, CG

Potvaranje čednih i poštenih vjernika i vjernica za blud i ostale nepoštene radnje...




Allah dž.š., kaže: “Oni koji obijede i potvore čestite, bezazlene vjernice, neka budu prokleti i na ovome i na onome svijetu; njih čeka patnja nesnosna & na Dan kada protivu njih budu svjedočili jezici njihovi, i ruke njihove, i noge njihove za ono što su radili. & Toga Dana Allah će ih kazniti kaznom koju su zaslužili i oni će saznati da je Allah, doista, oličena istina. (Nur, 23-25.)

Hafiz Ibnu Kesir rhm., u svome tefsiru (3/367.), kaže: "Ovo je još jedno upozorenje onima koji čuju loš govor i priču, a u glavama im se zadrži dio njega, pa ga potom progovore drugima – da ne pretjeruju u tome, i da ga ne šire, i ne razglašavaju međ' ostalim svjetom. Allah dž.š., kaže: "One koji vole da se o vjernicama šire bestidne glasine" – birajući samo ružne stvari iz njihova života – "čeka teška kazna, i na ovom i na onom svijetu" – odnosno hadd/propisana kazna na ovom svijetu, i bolna patnja na Sudnjemu Danu. "Allah sve zna, a vi ne znate" – odnosno vratite sve stvari Njemu – bićete upućeni.

Imam Kurtubi rhm., u komentaru ovog ajeta, u svome tefsiru (12/184.), navodi slijedeći hadis: Od Ebu Derda'a r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik a.s., rekao: "Ko se bude svađao sa čovjekom u nečemu o čemu nema pojma – u Allahovom je gnjevu sve dok se ne okani toga; ko se založi za neizvršenje neke od Allahovih kazni – ustao je protivu Božijeg hakka, i prišao je njegovoj srdžbi, i na njega je Allahovo prokletstvo sve do Sudnjega Dana; ko proturi i razglasi neku riječ, po pitanju čovjeka-muslimana, koji je od nje čist, želeći ga njome uniziti na dunjaluku – Allah dž.š., ima pravo baciti ga zbog nje u vatru – pa, potvrđujući sve navedeno, prouči ajet iz Allahove dž.š., knjige: "One koji vole da se o vjernicama šire bestidne glasine - čeka teška kazna, i na ovom i na onom svijetu. Allah sve zna, a vi ne znate." (el-Nur: 19.)

U tefsiru "Fethul-Kadir", (4/22.), stoji slijedeće: "Ovaj ajet tjera na iskrenost, žestoko je upozorenje robovima koji su se pokajali, i opasna je prijetnja onima koji slijede šejtana, i vole da se o muslimanima vjernicima/Allahovim robovima, sramne glasine pronose; oni su ti koji se ne daju zauzdati Allahovim stegama!"

Dakle oni kojima je to samo drago u svojim srcima se prijeti – a kamo li onima koji to svojim jezicima i ostalim tjelom rade! Od Ali b. Ebi Taliba r.a., se bilježi da je rekao: "Onaj koji čini loše djelo, kao i onaj koji na sva zvona govori o njemu – su isti u grijehu!"

U tefsiru od "el-Se'alibija", (3/112), stoji slijedeće: "Učenjaci smatraju da se ovim ajetom ukazuje na munafike, kao i na kaznu koju oni zaslužuju – na dunjaluku hadd, a na ahiretu vatra, dok ima učenjaka koji smatraju da je ajet općenitog značenja, i da se odnosi na svakog onog koji potvara ljude (kazif), što je očitije!"

Allah dž.š., kaže: „A oni koji vjernike i vjernice vrijeđaju, a oni to ne zaslužuju, tovare na sebe klevetu i pravi grijeh.“ (el-Ahzab, 58.)

U Džessasovom "Ahkamul-Kur'an"-u, (5/163), stoji slijedeće: "One koji vole da se o vjernicama šire bestidne glasine - čeka teška kazna, i na ovom i na onom svijetu. Allah sve zna, a vi ne znate." (el-Nur: 19.)
Allah dž.š., je ovim ajetom obznanio to da je obaveza imati lijepo mišljenje o vjernicima/mu'minima, i da im se mora željeti hajr i dobro, prijeteći se onima koji žele otkrivati bestidnosti, iznositi potvore, i pogrdno pričati o vjernicima, okarakterisavajući takav postupak kao veliki grijeh, koji je zaslužan kazne. Sve ovo nam ukazuje na to da naša srca moraju biti u selametu kada su vjernici u pitanju, što je slučaj i sa ostalim djelovima tjela, i sa jezikom kada je u pitanju nanošenje zla njima!“

Poslanik s.a.w.s., kaže: „Klonite se sedam upropaštavajućih grijeha...“ – pa spomenu i potvaranje čestitih vjernica i vjernika. (Muttefekun 'alejh)

Imam Ahmed rhm., bilježi da je Poslanik s.a.w.s.,rekao: "Nemojte uznemiravati Allahove robove; nemojte ih brukati, i nemojte im mahane istraživati! Ko bude mahane istraživao svom bratu-muslimanu, Allah će njegove mahane istražiti, sve dok ga, u njegovoj kući, ne zastidi i obruka!" (Sahih ligajrihi, a ovaj lanac - hasen. Medžme'uz-Zeva'id)

Poslanik s.a.w.s., kaže: „Musliman je onaj od čijeg su jezika i ruke sigurni ostali muslimani!“ (Muttefekun alejh)

Poslanik s.a.w.s., je rekao Mu'azu r.a.: „Majka te imala Mu'aze; zar će ljude išta više naglavačke bacati u džehennem do žetva onoga što su njihovi jezici sijali!“ (Sahih. Tirmizi, Ibnu Madždžeh.)

Abdullah b. Omer r.a., prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Mu'min je ona osoba od čijeg jezika i ruku su sigurni ostali muslimani, a muhadžir je onaj koji je hidžru učinio od onoga što je Allah dž.š., zabranio!" (Sahihul-Buhari)

Od Ebu Šurejha r.a., se prenosi da je Poslanik s.a.w.s., rekao: "Nije vjernik osoba od čijeg zla nije siguran njegov komšija!" (Sahihul-Buhari)

Od Abdullaha b. Omera r.a., se prenosi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: "Koga veseli to da bude udaljen od vatre, i da uđe u džennet – kada mu dođe smrtni čas neka posvjedoči da nema drugog boga osim Allaha, i da je Muhammed Allahov poslanik, i da želi ljudima ono što želi samom sebi!" (Muslim)

Od Enesa r.a., se bilježi da je Allahov Poslanik s.a.w.s., rekao: "Rob neće vjerovati sve dok svome bratu ne bude želio od hajra ono što želi samome sebi!" (Muttefekun 'alejh)

U "Muhtesar Šu'abul-Iman"-u, (1/93.), stoji pod rednim brojem "44: Svetost i zabranjenost obraza ljudi, kao i obaveznost nediranja u njihovu im čast, na osnovu riječi Allaha: "One koji vole da se o vjernicama šire bestidne glasine - čeka teška kazna, i na ovom i na onom svijetu. Allah sve zna, a vi ne znate." (el-Nur: 19.)

Od grana imana je i pokrivanje, i javno neprozivanje griješnika, na osnovu riječi Allaha dž.š.: "One koji vole da se o vjernicama šire bestidne glasine - čeka teška kazna, i na ovom i na onom svijetu. Allah sve zna, a vi ne znate." (el-Nur: 19.)

Poslanik s.a.w.s., kaže: „Neće čovjek pokriti mahane drugog čovjeka na ovome svijetu a da mu Allah dž.š., neće pokriti njegove mahane na budućem svijetu!“ (Muslim)

Hafiz Ibnul-Kajjim el-Dževzijje rhm., u djelu "Beda'i'ul-Feva'id", (2/484.), kaže: "Ako šejtan ne bude u stanju čovjeka prevesti na ovaj stupanj, jer je jedan od onih koji se drže sunneta, i u neprijateljstvu je sa novotarima i zalutalima – šejtan će ga prebaciti na treći stupanj tj. uvešće ga u velike grijehe, sa svim svojim grupama i podvrstama; šejtan će se maksimalno zalagati da ga uvede u neke od njih, a pogotovo ako je učena osoba, koja se slijedi, u pitanju. Šejtan će se truditi na tome kako bi ljude od njega odbio, razglašujući njegove grijehe međ' svijetom, nalazeći među njima one koji će biti njegovi zamjenici u razglašavanju i širenju bestidnosti – koji će to raditi iz vjerskih pobuda i nakana, navodno, približavajući se time Allahu dž.š.. Ta osoba je zamjenik Iblisov, a da toga i nije svjesna: "One koji vole da se o vjernicama šire bestidne glasine - čeka teška kazna, i na ovom i na onom svijetu. Allah sve zna, a vi ne znate." (el-Nur: 19.) – i to samo ako budu htjeli i željeli raznošenje bestidnih glasina, pa šta tek da kažemo za one koji sebi u obavezu stave raznošenje i razglašivanje bestidnosti – nedavajući nasihat i savjet time, već iz pokornosti Iblisu, mjenjajući ga u njegovom poslu! Sve to, samo radi odbijanja ljudi od njega, kako se ne bi okoristili njime; grijesi njegovi, makar i do neba dosezali, su lakši kod Allaha dž.š., od grijega ovih ljudi. Grijesi prvog su zulum i nasilje prema sebi, za koje ako oprosta zatraži i ako se pokaje – Allah će mu tevbu prihvatiti, i zlo dobrom nadomjestiti, a što se tiče grijeha ovih drugih – u pitanju je nasilje prema vjernicima, praćenje njihovih mahana, i ciljano brukanje istih, a Allah dž.š., je taj koji je u zasjedi, i njemu nisu skrivene tajne prsiju, i otrovi duša!"

Hafiz Ibnul-Kajjim el-Dževzijje rhm., u djelu "Medaridžul-Salikin", (1/113.), kaže: "Veliki grijesi poput: licemjerstva/el-rija', umišljenosti/el-'udžb, oholosti/el-kibur, divljenja/el-fahr, uzdizanja/el-hujela', gubljenja nade u Allahovu milost/el-kunut min rahmetillah, pesimizam po pitanju Allahova oprosta/el-je'es min revhillah, sigurnost od Allahove kazne/el-emn min mekrillah, sreća i veselje kada je u pitanju vrijeđanje muslimana/ezal-muslimin, radost kada ih pogodi nesreća/el-šematah bimusibetihim, želja za širenjem bestidnih glasina o njima, zavidjeti im na blagodatima koje im je Allah dž.š., dao, želeći da to nestane od njih – kao i sve ono što iz navedenog proizilazi – je na većem stepenu tahrima i zabrane nego li zinaluk, pijenje alkohola i ostali spoljni veliki grijesi! Nema spasa kako srcu, tako i tijelu, sve dok se čovjek ne oslobodi svih navedenih grijeha, i dok se ne pokaje za njih, u suprotnom – takvo srce je štetno i pokvareno, a kada se pokvari srce, pokvariće se i tijelo!"

Poslanik s.a.w.s., kaže: „Cijelom mom ummetu će biti oprošteno izuzev mudžahiru. Upitaše: A ko je mudžahir Allahov Poslaniče? Reče: Čovjek koji počini neki grijeh, pa mu ga Allah dž.š., skrije, pa osvane sjutradan i na sva zvona priča o grijehu kojeg je počinio!“

Dakle, tuđe mahane nam ne smiju biti predmet interesovanja, već svoje mahane, i koliko je god kobno da pričamo o svojim grijesima javno, isto tako je kobno da govorimo o tuđim grijesima, a pogotovo onda kada ih izmislimo nekome ko je od njih čist.

Allah dž.š., kaže: „One koji okrive poštene žene, a ne dokažu to s četiri svjedoka, sa osamdeset udaraca biča izbičujte i nikada više svjedočenje njihovo ne primajte; to su nečasni ljudi, & osim onih koji se poslije toga pokaju i poprave, jer i Allah prašta i samilostan je!“ (Nur, 4-5.)


Priredio: Sead ef. Jasavić, prof.fikha